followers !

nuffnang ads

* tips study for final exam !


assalamualaikum semua :)

tengah buat apa tuu ?sehat ke tidak ? 
kalau demam tuu cepat2 laa pegi jumpa doktor ye :)
sekarang ni tiap2 hari boleh dikata kan hujan kan..aku pun macam nak selesema dah ni ^_^
tapi masih lagi bertahan :) bersin2 tuu biasa la kan..hehe ( bersin pun nak cerita )
ok la, memandangkan final exam aku dah nak dekat..
aku nak share tips2 yang berguna untuk study.. :)
bukan untuk korang je , untuk aku jugak ! mana tahu boleh membantu kita ?



tip-tip study ^_^

1) study according to your biological clock.
seperti yang kita tahu,setiap orang ada masa-masa yang tertentu untuk belajar.tak semua sama kan?ada yang belajar time orang laen dah tidur,ada jugak yang belajar time orang x bangun lagi..kan tak sama tuu.. :) means, korang kena la tahu waktu bila sesuai untuk korang study.kalau study tapi x masuk jugak nak buat apa kan?

2)  jadual belajar
jadual belajar ni penting sebenarnya.baru lah kita tak sia-sia kan masa yang ada.tapi kalau dah ada jadual tuu pandai2 lah patuh ! jangan pandai buat je :D

3) nota-nota menarik 
hah ! yang ni aku suka.sebab setiap kali belajar untuk test,memang aku buat nota.pertamanya,boleh jadi persediaan untuk final.dan yang kedua, 
daripada nota kita senang nak ingat :)
 ( kalau aku la )nota aku colourful :) menarik kan ? 

4) tempat belajar
Elakkan suasana yang bising, banyak gangguan dan tidak selesa.
tapi ada jugak orang yang boleh study sambil dengar lagu.
bagi aku,kalau nak fokus betul2 xpayah dengar lagu :)

menurut kajian,
Kita boleh ingat 10% apa yang dibaca         
* Kita boleh ingat 20% apa yang didengar
* Kita boleh ingat 50% apa yang didengar dan dilihat
 * Kita boleh ingat 70% apa yang dicakapkan&
 * Kita akan ingat 90% setelah dipraktikkan

*as a conclusion, awak semua maximum kan la deria time belajar :)  
baca,dengar,lihat,cakap dan praktik.ok ?


thanks for reading ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan